Det er ikke til at se det, men faktisk er
fornyelserne på den seneste årgang af Mazda6
Stationcar 2,2 SKYACTIV-D 2,2 Optimum med
automatgear til at tage at føle på. I bogstavelig
forstand, for varme i rattet er en af de
udstyrs-features, som nu er inkluderet. Men der er
meget mere.
Vi prøvekørte i princippet samme bil (om end med
manuelt gearskifte) i sommeren 2015 (læs
vores test af Mazda6 Stationcar fra 2015 hér >>>)og den
umiddelbart mærkbare forskel er, at Mazda har
justeret på affjedringen. Den er blevet mærkbart
mere tilgivende, komfortabel om man vil, uden
mærkbar ændring i styrepræcision og stabilitet.
Optimum udstyret omfatter bl.a. 19” alufælge, som vi
for halvandet år siden ville fravælge, fordi
affjedringskomforten led for meget derunder. Men det
har man løst med den seneste støddæmperteknologi.
Samtidig har man reduceret støjniveauet og lyden af
dieselmotor er blevet ringere.
De ting hænger selvfølgelig sammen, men vi fornemmer
også, at vibrationerne er blevet lavere. Dertil
kommer, at motoren er konfigureret lidt anderledes.
Specifikationerne er identiske, men motoren
responderer hurtigere og dermed er fleksibiliteten
ganske enkelt blevet større.
G-Vectoring Control
Og så en sjov detalje, som vi har forsøgt at
illustrere i on-board videoen her på siden. Mazda
har udviklet et lille stykke software. Som man
kalder G-Vectoring Control. Det går i al sin
enkelthed ud på, at når bilen har brug for mere
vejgreb, f.eks. ved hurtig kurvekørsel, reduceres
drejningsmomentet brøkdele af et sekund, men nok
til, at bilen naturligt vipper en smule forover og
lægger et større tryk på det hjul, der har mest brug
for vejgrebet (i en højre-kurve er det venstre
forhjul, der har brug for maksimalt greb).
Effekten er mærkbar. For det første giver det større
tryk på hjulet bedre mulighed for efterfølgende at
overføre kræfterne til underlaget, for det andet, og
det er nok det væsentligste, er bilen bedre i
balance. Balancen i en bil ændres altid ved
kurvekørsel, acceleration og opbremsning.
Ingeniørernes udfordring er i den forbindelse at
minimere ændringerne i bilens balance, for det er
det, der i værste fald kan fratage føreren
herredømmet over bilen, og med det lille
computerstyrede indgreb i bilen drejningsmoment, er
man tættere ved det perfekte. Godt tænkt og godt
effektueret.
Udstyrsbombe
Mazda6 i Optimum udgaven er fortsat lidt af en
udstyrsbombe. Det er bestemt ikke blevet mindre
udtalt efter afgiftsreduktionerne i den
mellemliggende tid, som alt andet lige gør det
muligt for flere danskere at købe en bil, der både
er mere sikker, miljørigtig og funktionel. Dengang
var listeprisen 485.000 kroner, den nu prøvekørte
udgave er 15.000 kroner billigere – selvom den har
automatgear (et 6-trins hurtigt skiftende og meget
lækkert automatgear, i øvrigt).
Det officielle forbrugstal med automatgear er 20,4
km/l versus 21,7 km/l med manuel transmission.
Hvordan kan det være mere miljørigtigt? Ganske
enkelt derved, at mange bilister vil opleve, at
fordi gearskiftet sker på det korrekte tidspunkt,
kører man i praksis længere på literen. Og
sikkerheden – det giver sig selv. Med to hænder på
rattet kører man nu engang mere sikkert og stabilt,
end hvis man iblandt skal slippe rattet for at
skifte gear.
Fodgængerregistrering
Blandt det nye udstyr er en forbedret udgave af
Smart City Brake Support, som nu har fået
fodgængerregistrering, og head-up displayet er nu i
farver med skiltegenkendelse, så man mere sikkert
kan blive erindret om, hvad der stod på det senest
passerede vejskilt, uden at fjerne øjnene fra
kørebanen.
Den prøvekørte bil var som ekstraudstyr udrustet med
radar-baseret adaptiv fartpilot, som fungerer
fortræffeligt og er en stor sikkerhedsfaktor. Den
såkaldte radar Cruise Control koster 21.000 kroner –
man kan jo passende benytte afgiftsreduktionen til
en sådan sikkerhedsfeature, de penge er godt givet
ud.
Mere irriterende er det, at vejbaneassistenten for
ofte giver en melding om, at man skal holde hænderne
på rattet – selvom man faktisk gør det. Det skyldes,
at Mazda’en kører så stabilt, at de nødvendige
korrektioner ved motorvejskørsel er ganske få, og så
registrerer følerne det som om, man ikke holder fast
i rattet. Man kan sige det på den måde, at havde
bilen været mere ustabil, havde problemet ikke været
der. Hmmm. Der er altid plads til forbedringer…
Men en udstyrsbombe er den. Fuld LED forlys er ved
vintertide en væsentlig sikkerhedsfaktor,
læderindtræk gør kørslen behagelig og opvarmningen
af sæderne sker tilstrækkelig hurtigt. 7” skærmen er
let at læse og HMI Commanderen i kombination med
stemmestyring fungerer udmærket.
Bose Surround Sound lydanlægget er herligt, hvis man
kan lide musik, og der er endda plads til at Rear
Cross Trafic alarmen trænger igennem lydorgiet, så
man slipper for at bakke ud i tværgående trafik, som
først ses af bakkameraet, når det er for sent.
Nøglefri betjening og elektronisk håndbremse er
bekvemt – og tyverialarm er en stor tryghed, hvis
nogen altså vælger at reagere, når bilen bliver
åbnet af uvedkommende.
Sædevarme på bagsædet betjenes fra midterarmlænet.
|